Muskelknuten - "Hälsan är summan av alla sjukdomar man inte har"
Varför ska man träna och röra på sig?
 
 
Hemträning.
Känner du att du inte har tid att träna? Eller kanske inte trivs på gym? Ta`t lugnt! Det ordnar vi, för vi kommer nämligen hem till dig. Vi tar med det som behövs. Det går även bra att träna i par också, och är vädret bra så kör vi utomhus. Detta upplägg vänder sig till dig som verkligen vill komma igång men inte av någon anledning kommer iväg och gör det. Upplägg och metod sker på samma sätt som vid vanlig personligträning.


När man funderar
på vad man vill få ut av livet kommer de flesta fram till att man vill vara frisk och ha en god hälsa. Vad har man för glädje av fritid m.m om man inte är frisk nog att utnyttja den? Faktum är att om man vill hålla sig i bra trim och njuta av saker i livet kommer man inte långt utan någon form av fysisk aktivitet.
De flesta av oss vet med sig att man bör röra på sig och hålla kroppen igång. Varför gör vi inte det? Vetenskapliga undersökningar ger oss gång efter annan fler och fler anledningar till att träna.
Låt oss titta på några av dom.
- Lägre dödsrisk vid given ålder  
- Ökat immunförsvar
- Förbättrade kolesterolvärden
- Lägre blodtryck
- Lättare att hålla vikten
- Förbättrad mental hälsa
- Ökad stresstålighet
- Ökad ämnesomsättning
 
Bevisen är övertygande, men hur kommer man igång? Hur blir det en vana?
Här följer några tips som kan öka din fysiska aktivitet.

Bestäm dig
Det absolut svåraste med att börja träna är just - att börja träna. Varför då inte kontakta en personlig tränare. En person som ser till att du uppnår dina mål. En som lägger upp riktlinjerna vad gäller din kost och träning. Som fungerar som din träningskompis och även stöttar dig mentalt, för vad det många gånger handlar om är att bryta gamla mönster och att byta livsstil.
Börja med att skriva ner några personliga mål som kommer att hålla motivationen uppe och se till att uppmuntra och belöna dig själv när du når dom.



Fastställ ditt hälsotillstånd
När du väl bestämt dig, är det viktigt att veta att hälsan är god. Är man lite till åren, aldrig tränat förut, har haft hjärtproblem eller har några tvivel om sitt hälsotillstånd, rekommenderar jag att man genomgår en hälsoundersökning innan man börjar, pga att vissa sjukdomar kan förvärras genom ökad träning.


Välj aktivitetstyp

Du skall välja en aktivitet som du tycker om. En av de främsta orsakerna till att många slutar träna är att de blir uttråkade av träningen. Önskan och viljan till förbättrad hälsa är ofta tillräckligt för att man skall börja träna, men genom att välja aktivitet som man trivs med är det lättare att orka hålla på. Det kan även vara fördelaktigt att välja flera olika typer av aktiviteter. Genom att göra det är det lättare att hålla "ångan" uppe.



Att hålla kontroll

Näst efter att komma igång, är det svårast att vara konsekvent i sin träning. För att hjälpa sig själv är det en fördel om man antecknar när och vad man gör i en kalender, så att man verkligen kan följa med och se tillbaka på vad man presterat.


"Den som inte tycker sig ha tid att motionera, blir förr eller senare tvungen att se till att ha tid med att vara sjuk."